Friday, February 20, 2015

Mer coaching och mindre sofftid.

Min senaste favorit-app till telefonen heter coach.me och finns till både androider och iphone.
Här kan man lätt sätta upp små mål i livet (eller stora, om man nu föredrar det) som att meditera tio minuter per dag, städa i en kvart tre dagar i veckan, lära sig ett nytt språk eller sluta äta socker.
Lite blandad kompott, och på många olika nivåer - hur OFTA man vill göra vald sak bestämmer man helt själv.

Jag har till exempel till mål att dricka ett stort glas vatten (50% kallt kranvatten, 50% nyuppkokt - så blir temperaturen lagom - med saften från en halv pressad citron i) varje morgon när jag gått upp, innan frukost etc. Det målet påminner min telefon mig snällt om varje dag klockan 8 piiiip.
Att göra skrivbordsstolsyoga i tre minuter (enligt videos på appen/sajten) piper den om ett par timmar senare. Ett tredje mål piper den om fem dagar i veckan, och några mål har jag ingen påminnelse inställd på.
Mycket flexibelt och bra!
...och så är det ruggigt tillfredsställande att kryssa av uppnådda mål, även om det är saker man gjort ändå. ;)

Igår var jag iväg på step/styrka. Urkul och svinjobbigt. Jag dog ihjäl lite smått cirka en gång i kvarten. Idag har jag ont i vingarna och känner absolut att min rumpa sitter där den sitter. Särskilt när jag INTE gör det - sitter alltså...
Idag var det dags för en föreläsning om Hunger och mättnad. Varför vi äter och hur vi kan äta mer medvetet. Intressant och mycket givande!

Därför kom jag såklart att tänka på min lilla blogg som legat här helt tyst och oälskad i en månad... ;)

Med andra ord är det dags för lite mat-tankar och tips!

Först och främst vill jag bara säga att grönkål/svartkål/savojkål är gudaföda. ÄLSKAR!
Ett bra exempel på vansinnigt god mat är den här fantastiskt goda veganska varianten på Caesarsallad som Nutrition Stripped skapat:


Jag la till lite avocado-bitar och rödlök. Har man inte en aversion mot mjölkprodukter kan man byta b-jästen mot till exempel parmesan-pulver. Hampafrön kan man såklart byta ut mot till exempel sesamfrön (skalade) eller solros- eller pumpafrön. Särskilt när man strör dem ovanpå.
Jag gissar att den här salladen inte skulle bli superäcklig med lite ekologisk kyckling i, heller, om man är karnivor.

Dagens andra tips blir fotolöst (eftersom jag råkat radera alla foton från januari i min telefon. Tekonogin - jag: 1-0) men varmt rekommenderat.
Västafrikansk jordnötssoppa med grönkål. Majlård, den är så god att man smäller av! Jag är dock inkapabel att göra soppa, utan lyckas alltid få en gryta i slutänden. Den här gången genom att lägga till kikärter, och ärligt talat tror jag att det blev ännu godare än som Kate gjort, serverat soppan med ris. (Ris är ganska tråkigt, tycker jag.)
Seriöst: testa! Till och med min man, som inte gillar jordnötssmör, blev helt såld. Tur att jag gjort en mastodontomgång, så att det räckte till många goda matlådor - för den här grytan/soppan blev faktiskt ännu godare dagen därpå.
Och just det: Jag tycker nog att det blev bättre med Sambal Oelek än med Sriracha, men det är såklart personligt.

Tredje receptet blir det jag ska göra ikväll: Rustik ratatouille i ugn. Undrar om man börjar kunna ana min förkärlek för kikärtor, än...? ;)


Jag gillar verkligen ratatouille, i alla lägen, men den här är både enklare och godare än alla andra sorter jag smakat. Ja, faktiskt godare än den min mamma gjorde (fast det nästintill är helgerån att säga så) och dessutom är det här receptet vansinnigt enkelt att variera. Som synes gjorde jag det på stört: jag la till champinjoner. Dels för att maken älskar det och dels för att det är nyttigt. Häpp!

Nu ska jag gå och tärna grönsaker, så att jag kan ta helg när maken kommer hem från jobb.
Auf wiedersehen!




No comments:

Post a Comment